Notatka o wykorzystaniu kombinezonu geriatrycznego

„Zrozumieć przez doświadczenie – symulator pacjenta geriatrycznego w edukacji żywieniowej”

Wykorzystanie symulatora odczuć pacjenta geriatrycznego w ramach zajęć z przedmiotu Żywienie w wybranych chorobach nowotworowych.

W semestrze letnim roku akademickiego 2024/2025, w ramach zajęć dydaktycznych realizowanych na II roku I stopnia kierunku Dietetyka w module „Żywienie w wybranych chorobach nowotworowych”, przeprowadzono specjalistyczne warsztaty praktyczne z wykorzystaniem symulatora odczuć pacjenta geriatrycznego. Sprzęt ten został udostępniony dzięki uprzejmości Fundacji Nutricia, z którą nasza Uczelnia współpracuje w zakresie edukacji oraz promocji prowadzenia leczenia żywieniowego osób w różnym wieku i stanie zdrowia.

Symulator odczuć pacjenta geriatrycznego to profesjonalne narzędzie dydaktyczne wykorzystywane w edukacji medycznej, dietetycznej i pielęgniarskiej, którego celem jest umożliwienie uczestnikom zajęć doświadczenia ograniczeń funkcjonalnych typowych dla osób starszych. Dzięki specjalnemu kombinezonowi wyposażonemu w elementy imitujące typowe objawy starzenia się organizmu – takie jak usztywnienie stawów, osłabienie siły mięśniowej, ograniczenia pola widzenia, wady słuchu czy zaburzenia równowagi – uczestnicy zajęć mogli wcielić się w rolę pacjenta geriatrycznego.

Zastosowanie symulatora podczas zajęć miało na celu:

  • uwrażliwienie studentów na fizyczne i psychiczne ograniczenia, z jakimi borykają się osoby starsze, szczególnie te z chorobą nowotworową,
  • poszerzenie wiedzy na temat wpływu starzenia się organizmu na stan odżywienia, zdolność przyjmowania posiłków i zapotrzebowanie na składniki odżywcze,
  • kształtowanie kompetencji interpersonalnych, empatii oraz zdolności do indywidualizacji opieki dietetycznej u pacjentów w wieku podeszłym,
  • praktyczne przećwiczenie dostosowania konsystencji, objętości i sposobu podania posiłków do możliwości pacjenta onkologicznego w wieku geriatrycznym,
  • analizę barier, które mogą utrudniać lub uniemożliwiać realizację zaleceń żywieniowych w warunkach domowych, ambulatoryjnych i szpitalnych.

Zajęcia z wykorzystaniem symulatora spotkały się z dużym zainteresowaniem studentów, którzy zgodnie podkreślali, że możliwość „wejścia w rolę” pacjenta pozwoliła im lepiej zrozumieć potrzebę indywidualnego podejścia do terapii żywieniowej, a także uwrażliwiła ich na kwestie związane z godnością, komfortem i samodzielnością pacjenta.

Dzięki współpracy z Fundacją Nutricia mogliśmy po raz kolejny wzbogacić program kształcenia o wartościowe doświadczenie praktyczne, które ma realny wpływ na przygotowanie przyszłych specjalistów do pracy z pacjentami wymagającymi kompleksowego wsparcia żywieniowego.

„Doświadczenie zmienia perspektywę – a perspektywa zmienia praktykę”