Sylwetka Absolwenta Fizjoterapia

Zgodnie z koncepcją kształcenia absolwent studiów na kierunku fizjoterapia jest przygotowany do samodzielnego wykonywania zawodu fizjoterapeuty w zakresie: diagnostyki funkcjonalnej pacjenta, kwalifikowania, planowania, prowadzenia
i kontrolowania efektywności fizykoterapii, kinezyterapii i masażu, zlecania i dobierania do potrzeb pacjenta wyrobów medycznych, prowadzenia działalności fizjoprofilaktycznej, pracy w zespołach interdyscyplinarnych oraz prowadzenia badań naukowych i włączania się w pracę zespołów badawczych. Studia przygotowują do ciągłego doskonalenia zawodowego, w tym podjęcia specjalizacji z fizjoterapii, a także do podjęcia studiów w szkole doktorskiej. Absolwenci znają język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Kształcenie na kierunku fizjoterapia daje możliwość kandydatom przystępującym do kształcenia uzyskania prawa wykonywania zawodu fizjoterapeuty i prowadzenia działalności zawodowej określonej w Ustawie o zawodzie fizjoterapeuty z 25 września 2015.

Absolwent kierunku fizjoterapia może być zatrudniony w: publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, ośrodkach dla osób z niepełnosprawnościami, ośrodkach sportowo-rekreacyjnych, placówkach szkolno-wychowawczych lub sportowych realizujących program z zakresu fizjoterapii (odnowa biologiczna, rekreacja z rehabilitacją, spa itp.), na stanowiskach administracyjnych,
na których wykonuje się czynności związane z przygotowywaniem, organizowaniem lub nadzorem nad udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej oraz w indywidualnej praktyce fizjoterapeutycznej.

Kluczowe kierunkowe efekty uczenia się na kierunku fizjoterapia są zgodne z koncepcją i celami kształcenia oraz praktycznym profilem studiów. Efekty uczenia się w zakresie wiedzy obejmują:
– wiedzę na temat budowy i funkcji organizmu człowieka w stanie zdrowia oraz choroby,
– etiologię, patomechanizm, objawy i przebieg najczęstszych chorób,
– zasady prowadzenia procesu usprawniania poprzez diagnozę na potrzeby fizjoterapii, określenie celów terapii, dobór metod jej prowadzenia po ewaluację jej skuteczności,
– zasady doboru wyrób medycznych,
– zna etyczne, prawne i społeczne uwarunkowania zawodu fizjoterapeuty.

Efekty uczenia się w zakresie umiejętności obejmują:
– przeprowadzanie testów diagnostycznych i interpretowanie ich wyników,
– tworzenie, weryfikowanie i modyfikowanie programów fizjoterapii osób z różnymi dysfunkcjami,
– wykonywanie zabiegów z zakresu fizykoterapii, kinezyterapii, masażu i terapii manualnej oraz specjalnych metod fizjoterapii,
– dobieranie wyrobów medycznych
– tworzenie, weryfikowanie i modyfikowanie programów fizjoterapii, adaptowanej aktywności fizycznej i sportu osób z niepełnosprawnościami,
– tworzenie, weryfikowanie i modyfikowanie planów działań ukierunkowanych na edukację zdrowotną, promocję zdrowia oraz profilaktykę chorób i niepełnosprawności.

Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych obejmują:
– przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
– umiejętność współpracy z członkami zespołów wielospecjalistycznych,
– prezentowania postawy pełnej szacunku dla pacjenta, promującej zdrowy styl życia.